2014 in een notendop Organigram

Profiel

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. Met betrouwbaar reizigersvervoer, comfortabele treinen en bussen, levendige stations en stationsgebieden en tal van diensten voor een aangename reis van deur tot deur. Onze 28.500 medewerkers bundelen hun inspanningen rond één missie: reizigers voelen zich verbonden door NS. NS is actief in zowel reizigersvervoer als in stationsontwikkeling en -exploitatie en behaalt daarmee een omzet van circa € 4,1 miljard. 86% daarvan komt uit het reizigersvervoer.

NS in Nederland en Europa

De oudste voorganger van NS, de HIJSM, werd in 1837 opgericht. NS draagt alweer ruim 175 jaar bij aan de mobiliteit en vooruitgang van Nederland. Nog steeds is de maatschappelijke rol in deze thuismarkt van groot belang. De laatste twaalf jaar bouwt NS via dochter Abellio een groeiend aandeel op in het treinverkeer in andere Europese landen.

NS Reizigers is verantwoordelijk voor de uitvoering van het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet en de HSL-Zuid en de daarmee samenhangende verkoop- en serviceactiviteiten. Met ruim 11.000 medewerkers en een omzet van € 2,1 miljard, is dit het grootste en meest beeldbepalende bedrijfsonderdeel van NS. NS Reizigers verzorgt de logistiek, verstrekt reisinformatie, verkoopt vervoerbewijzen en beheert de klantenservice.

NedTrain verzorgt het onderhoud van treinen in Nederland en werkt continu aan de modernisering en verduurzaming van onze treinen. Met 3.000 medewerkers werkt NedTrain louter business-to-business, met name binnen NS voor NS Reizigers. De omzet bedraagt € 500 miljoen.

NS Stations neemt het beheer en de exploitatie van de Nederlandse stations en de ontwikkeling op en rond deze stations voor haar rekening. Het bedrijf, met 5.700 medewerkers, werkt hiertoe nauw samen met overheden en partners. NS Stations heeft een omzet van € 600 miljoen. NS Stations is actief in horeca, retail en vastgoedontwikkeling en -exploitatie en verantwoordelijk voor voorzieningen rond stations die belangrijk zijn voor een soepele reis van deur tot deur, zoals OV-fiets en NS Zonetaxi. Reizigersbehoeften – aangenaam verblijf, veiligheid, comfort en reistijd – staan daarin centraal. Het aantal stations in Nederland bedraagt 406.

NS-dochter Abellio verwerft en verzorgt openbaarvervoerconcessies om de positie van NS op de liberaliserende Europese markt te verstevigen. Bij Abellio werken 8.000 medewerkers. Abellio is met treinen en bussen actief in het Verenigd Koninkrijk en met Qbuzz in Nederland. In Duitsland heeft Abellio 5 treinconcessies. De omzet van Abellio bedraagt € 1,3 miljard.

Executive Committee

De Executive Committee neemt belangrijke besluiten voor de onderneming. De samenstelling eind 2014 was als volgt: Hans Hemels Directeur HR en Organisatie, Jeff Hoogesteger Directievoorzitter Abellio, Timo Huges CEO, Michiel Noy Directievoorzitter NS Stations, Marjan Rintel Directievoorzitter NS Reizigers, Engelhardt Robbe CFO, Michiel van Roozendaal Directievoorzitter NedTrain, Maurice Unck Directeur Communicatie & Strategie.