Beleving van treinen Duurzame mobiliteit

Stationsbeleving

Stations vervullen voor de reiziger een belangrijk onderdeel van zijn deur-tot-deurreis: een positieve beleving van het station draagt bij aan de algehele waardering van de reis van deur tot deur. Een goed station vergroot ook de kans op de keuze voor de trein als reisalternatief. Dit jaar steeg het klantoordeel van 59,5% in 2013 naar 64,9%. Omdat alle stations verschillend zijn en maatregelen maatwerk, monitoren we de stations voortdurend via de stationsbelevingsmonitor. We ondernemen actie en sturen bij als de stationsbelevingsmonitor daar aanleiding toe geeft.

Toiletten op stations

NS en ProRail willen de toiletten op stations verbeteren. Op veel kleine stations moet een toilet komen, op grote stations willen we de voorzieningen verbeteren. Voor de exploitatie van de bemenste toiletten op grote stations is in 2014 een aanbesteding gestart.

StationsHuiskamer geopend

Op station Rotterdam opende de StationsHuiskamer haar deuren. Die biedt de reiziger een prettige plek voor bijvoorbeeld werk of ontspanning. Er zijn gratis wifi en extra stopcontacten om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden.

Stations in verbouwing

Grote stations als Arnhem, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal worden verbouwd om het groeiende aantal klanten en reizigers te kunnen verwerken. Ook de stations Zwolle en Eindhoven (nieuwe reizigerspassage) en Delft (stationshal en stadskantoor) ondergaan een verbouwing. Ingrijpend is de verbouwing van Amsterdam Centraal: daar komen onder de bestaande sporen onder meer twee nieuwe passages. Die worden vrij toegankelijk en voorzien reizigers van een snelle en gemakkelijke verbinding tussen het centrum en het IJ.

Stations geopend

Koning Willem-Alexander opende op 13 maart 2014 het vernieuwde station Rotterdam Centraal. Dat viel dit jaar in de prijzen, met onder meer de Dutch Design Award, de Nationale Staalprijs, de Living Daylights Award, de Houtarchitectuurprijs en de internationale Brunel Award. Het station beschikt over een dak met zonnepanelen, dat onder meer liften en roltrappen van energie voorziet. In Helmond werd de Spoorzone geopend met een duurzaam nieuw stationsgebouw, een bewaakte fietsenstalling, een busstation en een spooronderdoorgang. In december ging het nieuwe station Nijmegen Goffert open.