Stationsbeleving Extra aandacht voor de klant

Duurzame mobiliteit

Met een CO2-uitstoot die per reizigerskilometer zo’n 75% lager ligt dan de gemiddelde auto, is reizen per trein beter voor het milieu dan veel andere vormen van gemotoriseerd vervoer. Bovendien heeft NS met in Nederland dagelijks 1,2 miljoen treinreizen en 22.000 medewerkers een grote impact op het verbinden van mensen. We willen dat onze reizigers de trein en het station zien als een sociale omgeving, waar je prettig mensen kan ontmoeten, zakelijk of privé.

Met ontmoetingszones in treinen en op 14 stations flexibele werkplekken, businesslounges en vergaderruimtes (van Station2Station) geven we hier invulling aan. Ook organiseerden we in de trein vier Social Coupés aan de hand van uiteenlopende thema’s: flirtworkshops voor Valentijnsdag, Europese politici voor de Europese verkiezingen, boswachters van Natuurmonumenten en breien met Innocent voor eenzame ouderen. Zo willen we laten zien dat de trein geschikt is om nieuwe en interessante contacten op te doen.

Met Hartkloppingen (via Twitter en Facebook) bieden we een platform aan mensen die met in elkaar in contact willen komen na elkaar gezien te hebben in de trein of op het station. Samen reizen stimuleren we met het NS Groepsretour, waarmee je (voor een deel) samen met de trein reist en elkaar ontmoet op het eindstation. In 2014 zijn er zo’n 87.000 verkocht, bijna 550.000 reizigers maakten er gebruik van. Vier van de tien gebruikers waren anders met de auto gegaan.

Contract voor groene stroom

Vanaf 2018 rijden onze elektrische treinen in Nederland voor 100% op groene stroom en is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. Vanaf 2015 kan dat al in 50% van de treinen. NS heeft hiervoor namens de spoorvervoerders, verenigd in VIVENS, op 1 juli 2014 een contract gesloten met Eneco. Eneco kwam als winnaar uit een aanbesteding voor een nieuw stroomcontract voor het totale elektrische treinverkeer in Nederland voor de periode 2015-2024. Hiermee is het grootste groene-stroomcontract in Nederland gesloten.

De groene stroom is straks afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik worden genomen in Nederland, Zweden en België. De helft van de stroom komt uit Nederland, de andere helft uit het buitenland. Deze nieuwe windparken waren een eis in de aanbesteding om geen beslag te leggen op het beperkte huidige aanbod aan duurzame stroomprojecten in Nederland én om de groene-stroomproductie een impuls te geven. De speciaal aangewezen parken maken de levering ook herleidbaar.

NS-programmadirecteur Duurzamer Ondernemen Carola Wijdoogen is tijdens het Nationaal Sustainability Congres op 4 november 2014 verkozen tot ‘MVO Manager van het Jaar 2014’ vanwege haar grote bijdrage aan de aanbesteding van groene stroom. Ook stond Carola Wijdoogen aan de wieg van de eerste milieu-winst-en-verliesrekening gepubliceerd door NS in het jaarverslag 2013, waarmee NS de kristalprijs won.