Operationele prestaties Drukte in de trein

Punctualiteit

Reizigerspunctualiteit – waarbij we niet alleen kijken naar punctualiteit, maar ook naar gehaalde aansluitingen – eindigde in 2014 met 92,3% hoger dan in 2013 (90,0%), en hoger dan de doelstelling (90,5%). Hoewel de punctualiteit voldoet aan de doelstelling, betekent dit niet dat NS tevreden is. Gemiddeld goed is niet goed genoeg. Punctualiteit blijft onverminderd onze aandacht houden. Dagelijks analyseren we binnen NS en in nauwe samenwerking met ProRail de punctualiteit van de treindienst, de capaciteit en de afhandeling van incidenten op het spoor, met name op andachttrajecten. Deze analyses leiden continu tot verbeteringen in onze werkwijzen.

Aankomstpunctualiteit

Naast reizigerspunctualiteit noteerden we in 2014 een betere aankomstpunctualiteit dan in 2013: ondanks verstoringen arriveerde 94,9% van onze treinen op het Nederlandse hoofdrailnet binnen de norm van 5 minuten op de bestemming (2013: 93,6%). Daarmee voldeden we aan de met het ministerie van IenM afgesproken doelstelling van 93,0%.

Aandachttrajecten

In de dienstverlening is sprake van structureel zwakke trajecten en dagen. Ook zijn er problemen met specifieke aansluitingen of reizigersgroepen voor wie de reis niet soepel genoeg verloopt. Op de 10 trajecten waar vertragingen het hardnekkigst zijn, levert NS samen met ProRail extra inspanningen om vertragingen terug te dringen en de klanttevredenheid te vergroten. Ook voor aandachttrajecten geldt dat gemiddeld niet goed genoeg is.