Concessie Alphen aan den Rijn-Gouda Spoorwegveiligheid: ongevallen en STS-passages

Beschikbaarheid van treinen

In totaal onttrok NS dagelijks gemiddeld 12,6% van de vloot voor onderhoud, reparatie en revisie. Daarmee week de beschikbaarheid van treinen in 2014 per dag te veel af van wat er voor de dienstregeling nodig is. Omdat we beter willen kunnen voorspellen hoeveel en wanneer materieel beschikbaar is, is het nodig dat we niet alleen verklaren waarom problemen met het materiaal optreden, maar ook hoe die te voorkomen zijn. Zo kunnen we op de juiste manier investeren in aankoop, onderhoud en revisie van treinen.

Investeringen in nieuwe treinen

We investeerden de afgelopen periode in nieuwe treinen, bijvoorbeeld in de nieuwe generatie Sprinters. De Spaanse treinenbouwer CAF won de aanbesteding voor de levering van ongeveer 120 nieuwe treinstellen. NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen wil NS circa 60 extra Sprinters (Flirts) bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters dragen 11 dubbeldekkers van het type DDAR bij aan het op peil houden van de capaciteit.

Technische centra

Om storingen en problemen aan treinen snel en effectief te kunnen oplossen, bouwen we Technische Centra bij grote stations. We openden afgelopen jaar een Technisch Centrum bij Utrecht Centraal, dat een Breeam Excellent duurzaamheidscertificaat ontving, en startten de bouw van een Technisch Centrum bij Den Haag Centraal. Na 2015 volgen er nog twee nieuwe Technische Centra. De realisatie van de Technische Centra is onderdeel van de zogenoemde NedTrain Locatiestrategie: we handelen materieelstoringen dichter bij de treindienst af, verminderen we materieelonttrekking en vergroten reservecapaciteit. Die strategie is in 2014 door innovatie-instituut World Class Maintenance bekroond met de Maintenance Awareness Award vanwege de positieve effecten op de beschikbaarheid van materieel.