Het jaar van de OV-chipkaart Auto en fiets parkeren

Verbeterde reisinformatie

Jaarlijks geeft NS ruim 500 miljoen reisadviezen over de dienstregeling, werkzaamheden en verstoringen. Met goed reisadvies krijgt de reiziger meer controle en kan hij betere keuzes maken. In 2014 verschaften we in 78,8% van de ontregelingen tijdig informatie (2013: 77,4%). Het klantoordeel ‘Reisinformatie van voorbereiding tot aankomst’ kwam uit op 73,7%, tegenover 72,1% in 2013. De stijging was onder meer het gevolg van de plaatsing van informatieschermen in 130 Sprinters, verdere optimalisatie van informatievoorziening aan medewerkers en verbeteringen in de reisplanners. Daarnaast openden we de eerste OV-servicewinkels in Den Haag en Breda, waarin lokale en regionale ov-bedrijven gezamenlijk gevestigd zijn, en kwam er een groot reisinformatiescherm op Schiphol. Voor internationale reizigers werkten we aan reisgemak: een nieuwe app houdt hen op de hoogte van mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen en geeft zo nodig aangepast reisadvies.

Uitbreiding Reisplanner Xtra

De Reisplanner Xtra is uitgebreid met een knop voor feedback over drukte in de trein. Daarmee kunnen reizigers makkelijk terugkoppelen hoe ze de drukte in de trein ervaren en kan NS toekomstige diensten zo nodig bijsturen. Verder kunnen reizigers via de app hun check-ins en check-outs controleren, hun saldo bekijken en inloggen op het Mijn NS-account. De app is vanaf 2009 ongeveer 4,1 miljoen keer gedownload, gemiddeld worden er per dag tussen de 400.000 en 500.000 reisadviezen opgevraagd.

Dienstverlening bij geplande verstoringen

In 2014 kregen reizigers met 4% meer geplande werkzaamheden te maken. Bijvoorbeeld in Utrecht, Den Bosch en Delft. De totale klanthinder uitgedrukt in reistijdverlies, nam in 2014 met 21% aanzienlijk sterker toe. De aanpak waarbij we klanten tijdens grote werkzaamheden voorzien van extra informatie, faciliteiten en service – die is gestart in 2013 – hebben we voor 2014 verder uitgebreid naar de top 11 van uitzonderlijk hinderrijke werkzaamheden. De klantwaardering voor de dienstverlening bij geplande werkzaamheden viel 3 procentpunten lager uit. 56% van de ondervraagde reizigers gaf hiervoor in 2014 een 7 of meer (2013: 59%).