OV-servicewinkels Onze activiteiten in Europa

Busvervoer

Zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk (Abellio London & Surrey) heeft NS busconcessies. In Nederland verzorgt Qbuzz het busvervoer in de regio’s Groningen-Drenthe, Zuidoost-Friesland en Utrecht. De kennis die NS in alle concessiemarkten opdoet, gebruiken we om onze van-deur-tot-deurpropositie te verbeteren.

Klanttevredenheid over Qbuzz

Qbuzz reed in 2014 voor het eerst een vol jaar de busconcessie in de regio Utrecht. Cijfers over klanttevredenheid bij Qbuzz verschijnen jaarlijks in april. Vandaar dat we hier de cijfers van 2013 kunnen presenteren. Reizigers van Qbuzz waardeerden de dienstverlening met een 7,5 in het concessiegebied Zuid-Oost Friesland en 7,4 in Groningen-Drenthe. Daarmee hebben we de norm van 7,3 voor de regio’s gehaald.

Samenwerking met andere vervoerders

Sinds 2014 rijdt de Airport Shuttle tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport. De Airport Shuttle is een initiatief van NS, Eindhoven Airport, Hermes en GWK Travelex. Gedurende het jaar ontwikkelden de dienst zich met voorzieningen als reisinformatie in de bagagehal, combitickets voor bus en trein en Engelssprekende chauffeurs.
Op 7 stations, waaronder Utrecht en Schiphol, zijn pilots gestart om reisinformatie over bus, tram en metro geïntegreerd aan te bieden. Ook met HTM is een pilot gehouden om gegevens over vervoer en de dienstregeling te integreren om integrale dienstregelingsafstemming mogelijk te maken. Verder vindt er een gezamenlijke studie naar verdere optimalisatiemogelijkheden plaats.